10 Details waarop managers kandidaten beoordelen

Kandidaten bereiden zich uiteraard goed voor op een sollicitatiegesprek en zorgen ervoor dat ze de juiste kleding aanhebben. Maar op sommige details, waar juist de managers op beoordelen, letten ze minder op.

Let goed op deze 10 punten waar managers juist op letten:

1. Precies op de juiste tijd komen.
Veel managers zien graag dat de kandidaten 15 tot 20 minuten te vroeg zijn. Ze tonen daarmee punctueel te zijn, maar te vroeg is overigens ook weer niet goed

2. Het eerste gesprek van de dag.
Uit verschillende studies blijkt dat de voorkeur vaak uitgaat naar de eerst voorgelegde keuze. Kun je als kandidaat kiezen voor een tijdstip, kies dan voor de vroegste mogelijkheid.

3. Wees eerlijk op en over je cv.
Neem geen loopje met de waarheid, gebruik de juiste functiebenaming en overdrijf je werkzaamheden en verantwoordelijkheden niet. Als een recruiter erachter kotipsmt dat je de waarheid wat oprekt dan laat je een slechte indruk achter.

4. Het juiste huiswerk doen.
Natuurlijk bezoek je de website van de organisatie waar je solliciteert, maar beperk je niet alleen tot de homepage. Kijk ook naar artikelen over de organisatie.

5. Stel goede vragen.
Als je je huiswerk goed hebt gedaan kun je hele goede vragen stellen en maak je indruk. Stel vragen over de omgeving waarin de organisatie opereert.

6. Goed overkomen via de telefoon.
Als je sterk en positief overkomt via de telefoon heb je een streepje voor.

7. Aanwijzingen opvolgen.
Volg aanwijzingen die in de vacature gegeven worden op. Als om een motivatiebrief gevraagd wordt, zorg dan dat je deze schrijft. Anders faal je al meteen voor de eerste ‘test’.

8. Omgang met ondersteunend personeel.
Sommige recruiters vragen aan portiers, assistenten en receptionisten wat hun ervaringen met jou zijn. Zorg dus dat je voor iedereen vriendelijk bent en dat je altijd professioneel overkomt.

9. Toon kwetsbaarheid.
Als gevraagd wordt naar je tekortkomingen, draai dan niet het geijkte verhaal af over ‘’je werk te serieus nemen’’ of ‘’teveel hooi op je vork nemen’’. Laat je kwetsbaarheis zien en beschrijf een uitdaging waar je voor staat en hoe je deze aanpakt.

10. Leer van je verleden.
Ook over slechte ervaringen in het verleden moet je niet te negatief praten. Vertel wat je ervan geleerd hebt en hoe je dat in de toekomst toe gaat passen.

Bron: Fast Company

Sharing is caring...Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on TumblrShare on FacebookEmail this to someone
Geplaatst in Alle nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*