Vrouwen denken vaak minder positief over promotie dan mannen

Er zijn vele voordelen van promotie en dit wordt gezien door zowel mannen als vrouwen. Echter in tegenstelling tot mannen, zijn vrouwen zich meer bewust van alle negatieve aspecten bij deze stap.

okt . mannen-en-vrouwen2Uit een onderzoek van de Harvard Business School blijkt dat vrouwen en mannen de kans van een promotie gelijk schatten, alleen vrouwen beseffen zich meer welke negatieve aspecten er bij een promotie komt kijken.

De hypothese die de onderzoekers gebruikten was dat het verschil in mannelijke en vrouwelijke voorkeuren voor het bereiken van een hoge positie het gebrek aan vrouwen in de top van organisaties verklaren. Dit hebben ze getoetst door middel van 9 experimenten over 4.000 deelnemers met verschillende achtergronden wat betreft opleidingen en jaren werkervaring.

Een experiment vroeg aan de 450 medewerkers zich voor te stellen dat zij promotie zouden krijgen bij de huidige werkgever en wat hier de voor- dan wel nadelen van zouden zijn. Voordelen waren bijvoorbeeld een beter salaris en een grotere beslissingsbevoegdheid. Als nadeel werd benoemd: meer stress, dingen op moeten geven en een veranderende werk-privé balans. De voordelen werden zowel gezien door man en vrouw maar laatstgenoemde legde meer nadruk op de nadelen dan voordelen.

Er waren volgens de onderzoekers enkele andere factoren die het streven van vrouwen naar promotie negatief beïnvloed. Vrouwen vinden macht van minder belang op de werkvloer en ze zijn minder geneigd om te profiteren van kansen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. De onderzoekers concluderen dat ‘deze diepe en consistente kloof tussen mannen en vrouwen ervoor zorgt dat vrouwen minder op zoek gaan naar promotiekansen.’

Bron: The Atlantic

Sharing is caring...Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on TumblrShare on FacebookEmail this to someone
Geplaatst in Alle nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*